torstai 6. marraskuuta 2014

Kerhoa, päiväkotia ja koulua kotona

11 vuotias Rebekka herää ensimmäisenä, pukee, syö aamupalan ja aloitaa koulun. Tänään klo on 9.30, kun hän on juuri ehtinyt syömään aamupalan ja aloittaa historian 6 luokan tehtäviään. Seuraavaksi lukujärjestyksessä on äidinkieltä.
Päivä on alkanut  leikeillä Esterin ja Gracen huoneessa yläkerrassa. Heitä yleensä vähän harmittaa kun, joutuvat tulemaan aamupalalle ja kiva hetki jää kesken.



Pienemmät tytöt lopettelee aamupalaansa klo 10 jolloin siirrytään ekaluokkalaisen Esterin kanssa sohvalle. Siitä on tullut meille yhteinen kiva paikka opiskella äidinkieltä. Sohvalla on mukava istua ja siinä voi nojailla kylkeen, useasti myös 2 -vuotias Grace ja perheen pörrö kissa tulevat mukaan. Luemme äidinkielen kirjasta helppoja sanoja ja sana-äänteitä. Noin 15 minuttia  Ester jaksaa istua ja keskittyä intensiivisesti. Usein Ester jatkaa äidinkielen tehtäviä myös tietokone ohjelmien kautta.

Grace kyllästyy istumaan paikoillaan ja hakee itselleen syntäpäivälahjaksi saadun prinsessalinnan ja alkaa leikkiä.



Klo 11 Ester siirtyy keittiön pöydän ääreen tekemään matematiikkaa. Ester tekee tehtäviään n 30 minuuttia.


Tässä vaiheessa Rebekka on tehnyt päivän koulutehtävät loppuun, mutta sai hyvän idea ja ottaa käyttöönsä tietokoneen. Nyt hän vuorostaan siirtyy olohuoneen puolelle. Hänellä on parin tunnin "salainen "projekti.


Esterin tekiessä matematiikkaa huomaan, että aika rientää taas kovaa ja uloskin pitää päästä. Lapsia ei houkuta sadesää ja he ovat sitä mieltä, että ulos ei tarvitse mennä kotikoulussa. Monissa tavallisissa kouluissakaan ei mennä sateella ulos. Täällä syntyy sanaharkkaa, mutta kerron, että siellä käydään vaikka vaan nopeasti happihypyllä. Ester, Grace meneviät ulos suht rauhallisina, mutta Rebekkaa ärsyttää, kun hänen kirjoitus jäi niin pahaan vaiheeseen. Sanon myös lapsille, että tarvitsen itse 5 min hiljaisuuden ja silloin toivon, että kaikki menee ulos. Yleensä lapset ulkoilee keskenään. Minä siivoan sillä aikaa kotia tai laitan lounasta. Usein aika menee järjestellessä vapaaehtoistyöhön liittyvää. Taloa ympäröi turvallinen pihaympäristö jossa on keinut, liukumäki, hiekkalaatikko ja trampoliini. Keittiön isosta ikkunasta on näkyvyys ja tiedän missä he kulkee. Rebekka tulee sateesta kiukkuisena ja siirtyy heti koneelle

Poikkeuksellisesti puen kumisaappaat jalkaan ja lähden pienempien kanssa ulos. Sade lakkkasi ja meillä olikin hauskaa ulkona.


Taloja ja leikkipaikkaa ympäröi pieni metsä. Se on ollut mahtava apu lasten ja nuorten leikeissä. Sieltä löytyy pieniä ja isoja kivenlohkareita ja kallio. Monet kerrat lapset on rakentaneet sinne majoja yms. Sovittiin, että tehdään tyttöjen kanssa metsäkierros. Matkalta löytyy lautoja. Tytöt alkavat tehdä tasapaino harjoituksia.



Päiväkodissa liikuntatuokiolle ja eri taitojen harjoitteluun varataan tunti/ viikko. Kotihoidossa tai kotikoulussa olevat lapset voivat huomamatta harjoitella näitä taitoja: tasopainoa, juoksemista, ketteryyttä, kiipeämistä pallon käsittelytaitoja.  Metsä ja puisto ovat erinomainen paikka harjoitteluun. Plussana ohjattuihin liikuntatunteihin on se, että oma-ehtoisessa liikunnassa välineet ja tavat miten liikutaan keksitään itse. Liikunnallisten taitojen lisäksi kehittyy luovuus.

Alle kouluikäiset lapset tarvitsevat suositusten mukaan 2 h liikuntaa joka päivä. Kouluikäisille suositellaan 1 1/2 h/ päivä. Kotona lapset saavat liikkua vapaammin, kun tuolilla istuminen alkaa tökkimään voi siirtyä olohuoneen puolelle tekemään kärrynpyöriä. Liikunnan ammattilaisena haluan, että lapsilla on mahdollisuus liikkua ja harrastaa mielensä kyllyydestä.

Siirrymme sisälle, jossa Rebekka tekee edelleen tietokoneella tehtäväänsä. Ester & Grace pukevat päälleen hameet aloittavat tanssitunnin. Heillä on pieni radio josta nappia painamalla alkaa soimaan pop-musiikki.


 Minä teen keittiössä ruokaa.  klo  13.30 syömme lounaan.

Ester ja Grace jatkavat tanssiharjoituksiaan ja minä autan Rebekkaa saamaan koneelle tehty yllätys valmiiksi. Kävelemme yläkertaan ja tulostamme Rebekan itsetehdyn tarinan kuvineen. Rebekka on innoissaan ja kun, tulostetun monisivuisen tarinan ta-vu-vii-voi-neen  ja kuvineen käteeni olen iloinen ja otettu. Esterillä alkaa Rebekan pitämä äidinkielen tunti. Tytöt istuvat innokkaina ja keskittyneitnä uuteen kertomukseen, jonka Rebekka teki ja halusi yllättää pikkisiskonsa hauskalla tarinalla. Rebekka auttaa Esteriä lukemaan jännittävää tarinaa prinsessalinnasta.


Ester siirtyy lattialle värittämään tarinan kuvia.


Tässä vaiheessa kello on 15:00. Yleensä erityisesti Esterin kouluun menee n.1h/päivä.  Kotikoulua ei ole sidottu paikkaan ja aikaan. Toisinaan isovanhemmat on lähdössä asioille, kauppatorille, puistoon tai mökille ja sellaisina päivinä kolu jää tekemättä. Ester tekee koulua välillä myös Mummulassa 10 min ajomatkan päässä. Kaikki tytöt viihtyvät ja yöpyvät siellä välillä arkenakin. Silloin koulu siirtyy kätevästi mukana.

klo 16:00 Rebekka pyytää Esteriä mukaan  naapurustoon myymään Suur-Helsingin kristillisen koulun joulukortteja. Rebekka sanoo: "Ester muista laittaa päälle lämpimät ja siistit vaatteet"! Varat menee koulun toiminnan hyväksi ja pieni osuus tulee myyjälle. Lapset tulee puolen tunnin päästä kotiin ja heillä on mairea hymy huulillaan. "Äiti saimme kaikki kortit myytyä"!

Nikke saapui kotiin auton täydeltä ruokaa. Alan lajittelmaan ruokaa, jotka viemme eteenpäin ihmisille joilla on puutetta vähän kaikesta muukaanlukien ruoka.

Klo 17:30 Rebekka  lähtee cheerleadin harjoituksiin ystäviensä kanssa. Minä pakkaan autoon hierontapöydän. Pikkuapulaiset Ester ja Grace auttavat kassien kantamisessa. Serkkuni luona Ester ja Grace leikkii usean tunnin samanikäisten pikkuserkkujen kanssa. Välillä talon nuorimmat tulivat ihmettelemään" miksi toisen äitiä murjotaan pöytää vasten" .







Klo 21:00 oltiin vasta kotona, mutta onneksi seuraavana päivänä voi nukkua rauhassa pidempään

Päivän ilon aiheet


Erityisesti mua ihmetyttyi ja kosketti Rebekan tarinaprojekti, johon hän käytti 2,5 h mukaanlukien Esterin opettamisen. En ollut sanallakaan vihjaissut, että sellainen pitäisi tehdä. Ehkäpä pitäisi itsekin kirjoittaa tarina, koska Ester luki sitä niin innoissaan.

Kotikoulussa on tänään opittu lähimmäisen rakastamista, muiden huomioon ottamista, etsitty keinoa miten voi olla tuomassa iloa ja edesauttaa sisaren oppimista. Kirjoista on opittu mm historiaa, äidinkieltä. Ulkona ja tanssiessa on kehittynyt musiikkikorva, kehonhallinta, tasapaino. Ihmisten kohtaaminen  ja myyntitaito harjaantui kortteja myydessä.

Nukkumaan mennessä iloitsen ystävistä joiden kanssa ei tarvitse väitetellä kumpi on parempaa koti vai päivähoito. Meillä oli hyviä keskusteluja serkun kanssa vanhemmuudesta ja sen haasteista. Kaiken paineen ja haasteiden keskellä iloitsen kotikoulusta. Samalla iloitsen serkustani joka on palannut pitkän hoitovapaan jälkeen töihin. Ei tehdä tästä elämästä kaksintaistelua vaan tuetaan toisiamme.
Toivonkin, että tästä blogista jokainen voi löytää iloa ja ajatuksia joka tukee omaa arkea. Toivon lukijoille rohkeutta tehdä elämässä päätöksiä sydämen mukaan eikä sen mukaan mitä ympärillä olevat ihmiset tekee tai olettaa sinun tekevän.



Heidi Furu
Liikunnan opettaja &
Lasten liikunnnan ammmattilainen











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti